Liesbeth Hop
Liesbeth Hop is één van de oprichters van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij, waar zij tevens één van de CRKBO geregistreerde hoofddocenten is. Vanuit de Academie houdt zij zich bezig met het signaleren van en publiceren over trends op het gebied van media en de effecten daarvan op de maatschappij.
In startte zij in 2004 Stichting Media Rakkers, het kenniscentrum voor jeugd en media. Liesbeth zet zich al jaren passioneel in voor de verbetering van de mediawijsheid van jeugd, ouders en professionals en is (mede)auteur van meerdere boeken over jeugd en media. Zij nam het initiatief van de campagne www.gunkinderenhuneigenlabel.nl en schreef in 2016 het door uitgeverij Kosmos uitgegeven boek Mijn Kind Is Anders, wat nu.
Zij is een veelgevraagd spreker op congressen in binnen- en buitenland, treedt op in de nationale pers, is lid van verschillende jury’s zoals Media Ukkies, Hollywood in de Klas en van Stichting Weet Wat je Besteedt, ontwikkelt en publiceert gratis lesmethoden voor het basis- en voortgezet onderwijs, begeleidt studenten bij hun afstudeeropdrachten, schrijft artikelen en columns en geeft presentaties en gastcolleges aan verschillende hogescholen en universiteiten.
Voorheen was Liesbeth Hop de oprichtster en eerste voorzitter van het Internet Advertising Bureau Europe (www.iab.net), lid van de merkenraad van CoolBrands en was zij jarenlang directeur van het digitale marktonderzoekbureau Pro Active International. Zie ook: www.liesbethhop.nl
Bamber Delver
Bamber Delver is één van de oprichters van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Hij is als jeugd trendwatcher verbonden aan de Academie en houdt zich bezig met het signaleren van en publiceren over trends op het gebied van (jeugd en) media en de effecten daarvan op de maatschappij. Sinds 2000 is hij in Nederland opinieleider m.b.t. online pesten. In 2017 verscheen van zijn hand het Handboek Tegen Pesten, www.handboektegenpesten.nl
In 2000 werkte hij voor het Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton en wel als programmamanager van Kinderen & Internet waardoor hij de eerste in Nederland was die zich bezig hield met (nieuwe) mediagerelateerde thema’s zoals cyberpesten en grooming. In 2001 richtte hij stichting De Kinderconsument op, belangenbehartiger van jeugd in de digitale maatschappij.
De stichting is sindsdien pleitbezorger voor een veilige kinderomgeving op internet. In 2003 publiceerde hij het boek Pandora’s Mailbox waarna vele boeken over jeugd en internet volgden: Slim en Safe Internetten (2005), Vet Veilig Internet (2007) en samen met collega Liesbeth Hop het standaardwerk over digitaal pesten ‘Pesten Is Laf’ (2009). In 2011 verscheen hun boek over jeugd en het mobiele internet: De WIFI Generatie, Vliegensvlug en Vogelvrij op het Mobiele Internet (2e druk 2012).