• Home
  • Academie
      • Back
      • Academie
      • Ons team
          • Back
          • Initiatiefnemers
          • Onze partners
      • Procedures
          • Back
          • Administratie procedure
          • Klachten- en geschillenprocedure
          • Evaluatie procedure
          • Examen procedure
          • Grondbeginselen en mediagedragscode
          • AVG privacy statement
          • Trainings- en leveringsvoorwaarden
      • NRTO & CRKBO
      • Inloggen Studenten
      • Contact
  • Opleidingen & terugkomprogramma's
      • Back
      • Nationale Opleiding MediaCoach
      • AI Specialist Onderwijs en Jeugdeducatie
      • Anti Pest Coördinator
      • Terugkomprogramma's
          • Back
          • Nationaal MediaCoach
          • Anti Pest Coördinator
          • AI Specialist Onderwijs en Jeugdeducatie
      • Evaluatie formulier
  • Lesmaterialen & onderzoek
      • Back
      • Lesmaterialen
          • Back
          • Nationaal Media Paspoort
          • Reclame Masters
          • Databaas 2.0
          • Gratis geld bestaat niet
          • Ikbenoffline Ganzenbord
          • Media Makkers
      • Onderzoek
          • Back
          • Smartphones binnen het gezin
      • Rapporten
          • Back
          • Jeugd reclamewijzer
  • Pers & publicaties
      • Back
      • Boeken
      • Blogs
      • Perspublicaties
      • Radio en televisie
  • International
      • Back
      • European MediaCoach
      • Media Literacy Network

Anti Pest CoördinatorTrump past pest-technieken toe

Lees het interview Bamber Delver, hoofddocent bij de opleiding tot Anti Pest Coördinator, analyseert de pest-tactieken door Trump. Het interview (gepubliceerd in alle regionale bladen) is een visie hoe steeds meer het pesten in een politiek model is veranderd. Laten we als onderwijs en opvoeding niet doen alsof dit normaal is en onze jeugd positief gedrag aanleren.

Word Anti Pest Coördinator, begin bij het begin: de jeugd. Neem deel via e-learning en behaal binnen 4 maanden het officiële certificaat met een eigen beleidsplan.

  • Informatie, studiewijzer en aanmelding: www.deantipestcoordinator.nl
  • Lees hier het interview
  • Info en voorbestelling boek: AI, het nieuwe gezicht van pesten via deze link

Cover AI het nieuwe gezicht van pestenNieuw boek: AI, het nieuwe gezicht van pesten

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij publiceert het nieuwe boek: AI, het nieuwe gezicht van pesten. Social media expert Bamber Delver onderzoekt de explosieve opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) als instrument voor pesten, afpersing en reputatieschade. Online pesten evolueert razendsnel, en kunstmatige intelligentie speelt daarin een gevaarlijke rol. AI, het nieuwe gezicht van pesten onthult hoe deepfakes, AI-gegenereerde afpersing en digitale manipulatie de schoolomgeving en het welzijn van jongeren bedreigen.

Klik hier voor het persbericht.

Interesse? Zie: https://www.bamberdelver.nl/shop

Nationale Opleiding MediaCoach geselecteerd als 'good practice' in Europa!

Media Literacy in Europe cover-232x309

De Evens Stichting streeft naar verbetering van mediawijsheid in Europa. Ze initieert en ondersteunt talrijke educatieve media projecten, in samenwerking met organisaties uit heel Europa. De recente publicatie "Media Literacy in Europe: 12 good practices that will inspire you" geeft een weergave van 12 inspirerende projecten die door hun zijn geselecteerd als goede voorbeelden. 

Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (www.mediaenmaatschappij.nl) zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa.

In Nederland zijn al meer dan 2400 Nationaal MediaCoaches opgeleid, die mediawijsheid in hun werkomgeving op de agenda zetten door middel van inspirerende projecten. Wilt u contact met zo'n MediaCoach, ga naar www.mediacoachinbeeld.nl.

Klik hier voor de PDF (engels).

Schoolleiders: "Digitale geletterdheid is een basisvaardigheid"kader0522

Digitaal handig zijn leerlingen wel. Ze zijn, in tegenstelling tot veel schoolleiders, opgegroeid met een telefoon en tablet in hun hand. Maar dat wil niet zeggen dat ze digitaal 'geletterd'zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs.
 
Klik hier voor het artikel.

Podcast: Waarom is de school verantwoordelijk voor mediawijsheid?ictcool

Tune in voor deze toffe aflevering met niemand minder dan Bamber Delver! Als oprichter van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, vertelt hij over mediawijsheid en de toepassing daarvan in het onderwijs. Kom dit en meer te weten in aflevering 8 van ICT in het COOL Café!

Klik hier voor de Podcast.

Artikel: Ga weg bij TikTok, nutiktok

De Telegraaf met Bamber Delver zijn opinie-artikel met de oproep om weg bij TikTok te gaan. Waarom, lees en download vanuit hier de bijgaande pdf. Verspreid dit artikel en leg dit voor in jouw schoolteam: maak afspraken, geef voorlichting aan ouders en collega's én: kinderen. TikTok is gevaarlijk.

Trouw: Hebben YouTube-influencers wel een goede invloed op onze puberzoon?

trouw2812222

Sinds ongeveer een maand is onze zoon van 15 in de ban van enkele YouTubers’, schrijft een moeder. ‘De ideeën die zij uitdragen − de man is superieur, het leven draait om zo snel mogelijk veel geld verdienen − komen niet echt overeen met hoe wij onze kinderen hebben opgevoed.’

De zoon wilde ook een cursus volgen die de vloggers aanbieden. Dat kostte 1500 euro. ‘Hier is een echte ruzie in huis door gekomen. Hij mocht dit niet van ons. Zoon verweet ons dat wij hem geen kans willen geven. Hij had het gevoel dat hij niets van zijn leven kon maken als hij dit niet mocht doen. Gelukkig konden we hem ervan doordringen dat wij een studie heel belangrijk vinden en dat zo’n cursus altijd nog kan.’

Toch maakt de moeder zich nog steeds zorgen over de YouTube-fascinatie van haar zoon. ‘Hoe kan ik hem hierin begeleiden zonder het contact te verliezen?’

Vroeger was het punk

Opvoedcoach en specialist jeugd en media Liesbeth Hop kan zich goed voorstellen hoe de moeder zich voelt. “Mijn eigen kind is nu 28, maar destijds zat ik in hetzelfde schuitje. Je voelt je machteloos en denkt: hoe krijg ik mijn kind weer in het gareel?” Ze kan de moeder nu al één ding vertellen: dat gaat niet lukken. “Hoe eerder je dat accepteert, hoe meer ellende je voorkomt.”

Klik hier voor het artikel.

Shownieuws: TikTok is gevaarlijkshownieuwstiktok

TikTok ligt onder vuur, in Shownieuws deelt Bamber Delver als hoofddocent van de Nationale Opleiding MediaCoach zijn zorgen. Aan de studiodesk ondersteunt dj Ronald Molendijk deze zorgen en geeft voorbeelden uit zijn gezin. Het item start bij: 28.14

Klik hier om terug te kijken.

Jongeren delen massaal schoolroute op TikTok: 'Geen benul van privacy'lindatiktok

TikTok is razend populair onder jongeren en de nieuwste trends schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo delen jongeren nu massaal de route die ze dagelijks afleggen van huis naar school. Trends komen en gaan, maar in hoeverre brengt dit (online) veiligheid in gevaar? De trend viel ook Bamber Delver op, de directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. “Ik heb een paar willekeurige jongeren gevraagd waarom ze meedoen aan deze trend”, vertelt hij. “Ze vinden het gewoon leuk. Het nut of de waarde ontbrak, ze willen puur de route laten zien.” Maar de trend is volgens Delver wel degelijk zorgwekkend. “Jongeren hebben geen enkel benul van privacy. Niet, nul, niks. Jongeren van nu zijn zowel thuis als op school niet opgevoed met het feit dat privacy waarde heeft.” En dat is precies waar het op groter vlak mis gaat.

Jongeren delen massaal schoolroute op TikTok: 'Geen benul van privacy' - LINDA.nl

Mobieltjes verbieden op middelbare scholen is een zwaktebod. Maak regels sámen met leerlingenmobieltjesopinie

Een mobieltjesverbod op middelbare scholen is een stap dichterbij gekomen. Minister Wiersma gaat onderzoeken of dat er moet komen. Maar verbieden is niet de weg, stelt Bamber Delver, integendeel.
CDA-Kamerlid René Peters heeft van het schoolmobieltjesverbod een persoonlijke kruistocht gemaakt getuige zijn uitspraak: ,,Ik stop pas als dit geregeld is’’. Minister Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) gaat het onderzoeken.

Klik hier voor het artikel.

Hart van Nederland: Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijdharvannlpesten

Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind. Het zijn scheldwoorden die kinderen op de basisschool tegen elkaar gebruiken. En dat doen ze op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. De ‘thermometer’ is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.

De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Klik hier om het artikel te lezen.

Parool: 'Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd'paroolpesten

Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.
"Uit de peiling onder leerlingen blijkt dat kinderen vooral pesten met uiterlijk. Dat begint al vroeg. Hoewel we de peilingen hebben gehouden bij groep 6, 7 en 8 hebben we geluiden gehoord dat er op deze manier al wordt gepest vanaf groep 3," verklaart Bamber Delver, directeur van de academie.
 
Klik hier om het artikel te lezen.

de Limburger: Kinderen schelden op steeds jongere leeftijd

Kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.

De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.

Klik hier om het artikel te lezen.

Metro: 'Dikzak' Kinderen schelden op jongere leeftijd

metropesten

Dikzak, relnicht, homo, heks, kutkind! Ga je mond spoelen met zeep, zou er vroeger soms door een ouder of leerkracht worden gezegd. Dat gebeurt nu misschien wel minder vaak, want kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd.

Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de hoogste basisschoolgroepen: 6, 7 en 8.

Top vijf scheldwoorden

De academie, een kennis- een cursusinstituut, maakte naar aanleiding van de peiling een top vijf van scheldwoorden. Op de eerste plaats staan scheldwoorden die ingaan op iemands uiterlijk: zoals dikzak, of skelet. Op de tweede plek staan homo en gay. 'Je stinkt' of 'je ruikt vies' staat op de derde plek. Scheldwoorden over iemands gedrag staan op de vierde plek: heks, pestvogel of relnicht.

Klik hier om het artikel te lezen.

AD: 'Kutkind!' Leerlingen op basisschool schelden op steeds jongere leeftijd

Kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.
 
De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.
 
Klik hier om het artikel te lezen.

Nieuwsuur interviewt Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar

nieuwsuur

De smartphone: nog maar tien jaar geleden kwamen de eerste modellen op de markt, en begon een revolutie die nog niet tot stilstand is gekomen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en is het gebruik ervan op bijna alle plekken geaccepteerd. Ook jongeren gebruiken graag hun smartphone: ongeveer 10 procent heeft moeite om het apparaat weg te leggen. Een reden voor sommige ouders en scholen om deze telefoon te verbieden. Maar helpt dat? En hoe gevaarlijk is het nou echt? Interview met o.a. Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar en haar klas.
 
Klik hier om te bekijken.

Liever online contact dan face-to-face? Interview in VN met Patti Valkenburg en Liesbeth Hop

lieveronline

De grens tussen online en offline wordt steeds vager in een wereld waarin er voor contact geen fysieke interactie meer nodig is en we allemaal met elkaar in verbinding staan. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren wel omgaan met die regels? Journalist Ruben Letter interviewde voor VN Patti Valkenburg en Liesbeth Hop. Valkenburg, hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam: “De rol van smartphones binnen een gezin is een kwestie van beleid. Ouders kennen hun kinderen het beste. Zij zijn de eerstverantwoordelijken voor beleid op het gebied van sociale media.” Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij: “Het avondeten is het ideale moment om een band op te bouwen met je gezin. Aan tafel kom je erachter wat er bij je kinderen speelt. Gebeurt het daar ook niet, dan blijft er weinig sociale interactie over tussen ouder en kind. Anderzijds kan je zeggen dat sociale interactie binnen een gezin misschien helemaal niet meer nodig is. Dat is een interessante kijk op de toekomst. Kinderen die elkaar opvoeden via sociale media, peers onder elkaar.”

Klik hier voor het artikel.

Pesten 3.0: fake apps. Blog door Bamber Delver op Mediawijzer.netpesten30

"Eerlijk gezegd bekroop mij een naar gevoel tijdens de voorbereidingen van deze blog over Pesten 3.0. Het gaat namelijk over de nieuwe dimensie van pesten via fake apps. Professionals, maak de borst maar nat, ik licht jullie graag in wat er te wachten staat. Tegelijkertijd wil ik niemand op ideeën brengen. Door het noemen van deze fake apps (reeds in de app stores, klaar om te worden gedownload en gebruikt) kun je geïnspireerd worden door de apps te gebruiken en tekeer te gaan tegen een ander. Het is hetzelfde dilemma als waar menig professional mee wordt geconfronteerd: wat vertel ik jongeren wel en wat juist niet? Licht ik hen voor of breng ik hen hiermee op foute ideeën? Ik heb gekozen voor het bieden van informatie en reken op educatie: aan jou de taak." 
 
Klik hier om verder te lezen.

Kinderen en beeldschermen. Interview met Liesbeth Hop op BNR Nieuwsradio

kinderenblootstellenaansocialemedia

Hoe lang laat je je kinderen per dag op een schermpje kijken? En wat mogen ze dan wél en níet zien en doen? Het zijn nieuwe dilemma’s voor vele ouders, waarbij zij niet bepaald worden geholpen door de tech-industrie, die allerlei verslavende producten voor kinderen maakt. Met Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij bespreekt BNR Nieuwsradio hoe je als ouder daarmee omgaat.

Klik hier om terug te luisteren.

Moeder zet noodkreet op Facebook over haar gepeste dochter. Telegraaf interviewt met Bamber Delver

ingrijpenopschoolgepestmeisje

De gemeente Almere gaat ingrijpen als een basisschool een hooglopend conflict over een gepest 10-jarig meisje niet snel oplost. Het meisje, Amelia, wordt zó gepest door een klasgenootje, dat haar moeder heeft besloten het kind thuis te houden. Interview met Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en auteur van het Handboek Tegen Pesten.

Klik hier voor het artikel.

Ouders schrikken van populaire 'pestapp' Sayat.me

sayat.me

Tieners en een app waarop je anoniem 'feedback' kan geven: elke weldenkende volwassene voelt op zijn klompen aan dat dit nooit lang gezellig blijft.

Toch melden duizenden pubers zich aan bij apps en websites als Sayat.me en Sarahah.com. 

,,De ene keer schrijven vriendinnen allemaal aardige dingen over me, maar soms zitten er ook nare reacties bij. Ik probeer dat me niet te laten raken.'' Annelot (14) heeft sinds juni vorig jaar een account bij Sayat.Me, een website met de wortels in Estland. Mensen kunnen elkaar daar anoniem feedback  geven. Veel tieners hebben inmiddels een linkje naar de site op hun Instagram-account staan. Waarom? Annelot giechelt en kijkt haar beste vriendin aan: ,,Iedereen doet het. Dus dan wil je het ook proberen.''

Klik hier voor het artikel.

Liesbeth Hop in het Jeugdjournaal over Instagram app Sayat.me

Jeugdjournaal 15 01 2018Hartjes op Instagram, duimpjes op YouTube en likes op Facebook. Het kan een goed gevoel geven als je via sociale media complimentjes krijgt. Als je nog meer wil horen van je volgers, kun je de app Sayat.me gebruiken. Oftewel; zeg het me. Die kun je bijvoorbeeld koppelen aan je Insta-account. Via 'Say at me' kunnen je volgers anoniem vertellen wat ze van je vinden. Veel kinderen gebruiken de app al. Maar niet iedereen zegt aardige dingen. Soms krijgen kinderen ook haat-comments.

Volgens Liesbeth Hop namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij is het logisch dat kinderen Sayat.me willen gebruiken. Maar zij zegt ook dat kinderen er onzeker van kunnen worden.

Klik hier om terug te kijken.

Onderzoek over Jongeren en hun smartphone

Blog Ruben Leter

Meer dan een kwart van de tieners praat liever online dan face-to-face. Wat doet dat met hun sociale vaardigheden?
Interview met Liesbeth Hop van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en Prof. Dr. Valkenburg van de Universiteit van Amsterdam over jongeren en hun smartphonegebruik.
 
In een wereld waarin we allemaal met elkaar in verbinding staan is contact iets dat geen fysieke interactie meer behoeft. De grens tussen online en offline wordt steeds vager. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren met die regels omgaan?
 
Lees hier het artikel.

Onderwijsblad interviewt Bamber Delver over zijn Handboek tegen Pesten

strijdtegenpesten

Begin dit jaar was het weer raak. Een vijftienjarige jongen uit Heerlen pleegde zelfmoord nadat hij stelselmatig werd gepest. Volgens Bamber Delver, auteur van het onlangs verschenen Handboek tegen pesten, hoort een plagerij op zijn tijd bij het leven, maar kan pesten wel degelijk iemand kapot maken.
 
De samenleving moet er alles aan doen om stelselmatig pesten aan te pakken. “Zeker op scholen”, zo zegt hij, “want wij verplichten kinderen om elke dag naar school te gaan en als de situatie voor dat kind dan onveilig is, is dat eigenlijk een veroordeling.” Over de noodzaak van leerlingbetrokkenheid bij schoolveiligheidsbeleid. 
 
Klik hier voor het artikel.

Jongerenrechtbank nieuw middel in strijd tegen pesten: 'Maakt meer indruk'

jongerenrechtbank

Scholen doen steeds meer tegen pesten, maar het gepest neemt daardoor niet af. Een aantal scholen doet nu een proef met een 'scholierenrechtbank'. Medeleerlingen maken uit hoe pestkoppen moeten worden aangepakt.

De Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) in Amsterdam is één van de scholen met een jongerenrechtbank. Directeur Saskia Grotenhuis is enthousiast: "Het maakt meer indruk als een scholier op pestgedrag wordt aangesproken door een medeleerling, dan wanneer een volwassene dat doet."

Lees hier verder.

Artikel Gezond Nu met Liesbeth HopVoorkant Gezond Nu aug 2017

We leven in een digitaal luilekkerland. Je kunt het zo gek niet bedenken en er is wel een uitvinding voor om het makkelijker te maken. Van maaltijdboxen tot e-bikes en van navigatie tot smartphones. Ondanks deze overdaad aan gemak, lijken we gestrester dan ooit. Hoe kan dat? Redacteur Shlrah lpenburg zocht het uit
 
Klik hier voor het artikel.

Laatste nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en lesmaterialen?
Laat ons dit weten
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
Nationale Opleiding MediaCoach
   
Word verantwoordelijk voor het schoolveiligheidsbeleid van uw organisatie. Laat u professioneel opleiden. 
Opleiding Anti Pest Coördinator
 
De Academie op radio en televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
Radio en televisie uitzendingen
 
Op zoek naar lessen over Digitale Geletterheid en Media-Empowerment?
Het Nationaal Media Paspoort

Contactgegevens

Nationale Academie voor Media en Maatschappij
+31 (72) 888 7 222
Academie@mediaenmaatschappij.nl
Lesmateriaal
  • Het Nationaal Media Paspoort
  • Reclame Masters
  • Ikbenoffline Ganzenbord
  • Gratis geld bestaat niet
  • Databaas 2.0
  • Media Makkers
Opleidingen
  • Nationale Opleiding MediaCoach
  • Anti Pest Coördinator
© 2025 Nationale Academie voor Media en Maatschappij
Terug naar boven