Nationale Opleiding MediaCoach geselecteerd als 'good practice' in Europa!
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (www.mediaenmaatschappij.nl) zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa.
Podcast: Waarom is de school verantwoordelijk voor mediawijsheid?
Klik hier voor de Podcast.
Artikel: Ga weg bij TikTok, nu
Trouw: Hebben YouTube-influencers wel een goede invloed op onze puberzoon?
Sinds ongeveer een maand is onze zoon van 15 in de ban van enkele YouTubers’, schrijft een moeder. ‘De ideeën die zij uitdragen − de man is superieur, het leven draait om zo snel mogelijk veel geld verdienen − komen niet echt overeen met hoe wij onze kinderen hebben opgevoed.’
De zoon wilde ook een cursus volgen die de vloggers aanbieden. Dat kostte 1500 euro. ‘Hier is een echte ruzie in huis door gekomen. Hij mocht dit niet van ons. Zoon verweet ons dat wij hem geen kans willen geven. Hij had het gevoel dat hij niets van zijn leven kon maken als hij dit niet mocht doen. Gelukkig konden we hem ervan doordringen dat wij een studie heel belangrijk vinden en dat zo’n cursus altijd nog kan.’
Toch maakt de moeder zich nog steeds zorgen over de YouTube-fascinatie van haar zoon. ‘Hoe kan ik hem hierin begeleiden zonder het contact te verliezen?’
Vroeger was het punk
Opvoedcoach en specialist jeugd en media Liesbeth Hop kan zich goed voorstellen hoe de moeder zich voelt. “Mijn eigen kind is nu 28, maar destijds zat ik in hetzelfde schuitje. Je voelt je machteloos en denkt: hoe krijg ik mijn kind weer in het gareel?” Ze kan de moeder nu al één ding vertellen: dat gaat niet lukken. “Hoe eerder je dat accepteert, hoe meer ellende je voorkomt.”
Klik hier voor het artikel.
Jongeren delen massaal schoolroute op TikTok: 'Geen benul van privacy'
TikTok is razend populair onder jongeren en de nieuwste trends schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo delen jongeren nu massaal de route die ze dagelijks afleggen van huis naar school. Trends komen en gaan, maar in hoeverre brengt dit (online) veiligheid in gevaar? De trend viel ook Bamber Delver op, de directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. “Ik heb een paar willekeurige jongeren gevraagd waarom ze meedoen aan deze trend”, vertelt hij. “Ze vinden het gewoon leuk. Het nut of de waarde ontbrak, ze willen puur de route laten zien.” Maar de trend is volgens Delver wel degelijk zorgwekkend. “Jongeren hebben geen enkel benul van privacy. Niet, nul, niks. Jongeren van nu zijn zowel thuis als op school niet opgevoed met het feit dat privacy waarde heeft.” En dat is precies waar het op groter vlak mis gaat.
Jongeren delen massaal schoolroute op TikTok: 'Geen benul van privacy' - LINDA.nl
Mobieltjes verbieden op middelbare scholen is een zwaktebod. Maak regels sámen met leerlingen
CDA-Kamerlid René Peters heeft van het schoolmobieltjesverbod een persoonlijke kruistocht gemaakt getuige zijn uitspraak: ,,Ik stop pas als dit geregeld is’’. Minister Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) gaat het onderzoeken.
Klik hier voor het artikel.
Hart van Nederland: Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd
Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind. Het zijn scheldwoorden die kinderen op de basisschool tegen elkaar gebruiken. En dat doen ze op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. De ‘thermometer’ is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.
De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.
Parool: 'Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd'
"Uit de peiling onder leerlingen blijkt dat kinderen vooral pesten met uiterlijk. Dat begint al vroeg. Hoewel we de peilingen hebben gehouden bij groep 6, 7 en 8 hebben we geluiden gehoord dat er op deze manier al wordt gepest vanaf groep 3," verklaart Bamber Delver, directeur van de academie.
de Limburger: Kinderen schelden op steeds jongere leeftijd
De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.
Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.
Metro: 'Dikzak' Kinderen schelden op jongere leeftijd
Dikzak, relnicht, homo, heks, kutkind! Ga je mond spoelen met zeep, zou er vroeger soms door een ouder of leerkracht worden gezegd. Dat gebeurt nu misschien wel minder vaak, want kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd.
Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de hoogste basisschoolgroepen: 6, 7 en 8.
Top vijf scheldwoorden
De academie, een kennis- een cursusinstituut, maakte naar aanleiding van de peiling een top vijf van scheldwoorden. Op de eerste plaats staan scheldwoorden die ingaan op iemands uiterlijk: zoals dikzak, of skelet. Op de tweede plek staan homo en gay. 'Je stinkt' of 'je ruikt vies' staat op de derde plek. Scheldwoorden over iemands gedrag staan op de vierde plek: heks, pestvogel of relnicht.
AD: 'Kutkind!' Leerlingen op basisschool schelden op steeds jongere leeftijd
Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.
Nieuwsuur interviewt Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar
Liever online contact dan face-to-face? Interview in VN met Patti Valkenburg en Liesbeth Hop
De grens tussen online en offline wordt steeds vager in een wereld waarin er voor contact geen fysieke interactie meer nodig is en we allemaal met elkaar in verbinding staan. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren wel omgaan met die regels? Journalist Ruben Letter interviewde voor VN Patti Valkenburg en Liesbeth Hop. Valkenburg, hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam: “De rol van smartphones binnen een gezin is een kwestie van beleid. Ouders kennen hun kinderen het beste. Zij zijn de eerstverantwoordelijken voor beleid op het gebied van sociale media.” Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij: “Het avondeten is het ideale moment om een band op te bouwen met je gezin. Aan tafel kom je erachter wat er bij je kinderen speelt. Gebeurt het daar ook niet, dan blijft er weinig sociale interactie over tussen ouder en kind. Anderzijds kan je zeggen dat sociale interactie binnen een gezin misschien helemaal niet meer nodig is. Dat is een interessante kijk op de toekomst. Kinderen die elkaar opvoeden via sociale media, peers onder elkaar.”
Pesten 3.0: fake apps. Blog door Bamber Delver op Mediawijzer.net
Kinderen en beeldschermen. Interview met Liesbeth Hop op BNR Nieuwsradio
Hoe lang laat je je kinderen per dag op een schermpje kijken? En wat mogen ze dan wél en níet zien en doen? Het zijn nieuwe dilemma’s voor vele ouders, waarbij zij niet bepaald worden geholpen door de tech-industrie, die allerlei verslavende producten voor kinderen maakt. Met Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij bespreekt BNR Nieuwsradio hoe je als ouder daarmee omgaat.
Moeder zet noodkreet op Facebook over haar gepeste dochter. Telegraaf interviewt met Bamber Delver
De gemeente Almere gaat ingrijpen als een basisschool een hooglopend conflict over een gepest 10-jarig meisje niet snel oplost. Het meisje, Amelia, wordt zó gepest door een klasgenootje, dat haar moeder heeft besloten het kind thuis te houden. Interview met Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en auteur van het Handboek Tegen Pesten.
Ouders schrikken van populaire 'pestapp' Sayat.me
Tieners en een app waarop je anoniem 'feedback' kan geven: elke weldenkende volwassene voelt op zijn klompen aan dat dit nooit lang gezellig blijft.
Toch melden duizenden pubers zich aan bij apps en websites als Sayat.me en Sarahah.com.
,,De ene keer schrijven vriendinnen allemaal aardige dingen over me, maar soms zitten er ook nare reacties bij. Ik probeer dat me niet te laten raken.'' Annelot (14) heeft sinds juni vorig jaar een account bij Sayat.Me, een website met de wortels in Estland. Mensen kunnen elkaar daar anoniem feedback geven. Veel tieners hebben inmiddels een linkje naar de site op hun Instagram-account staan. Waarom? Annelot giechelt en kijkt haar beste vriendin aan: ,,Iedereen doet het. Dus dan wil je het ook proberen.''
Liesbeth Hop in het Jeugdjournaal over Instagram app Sayat.me
Hartjes op Instagram, duimpjes op YouTube en likes op Facebook. Het kan een goed gevoel geven als je via sociale media complimentjes krijgt. Als je nog meer wil horen van je volgers, kun je de app Sayat.me gebruiken. Oftewel; zeg het me. Die kun je bijvoorbeeld koppelen aan je Insta-account. Via 'Say at me' kunnen je volgers anoniem vertellen wat ze van je vinden. Veel kinderen gebruiken de app al. Maar niet iedereen zegt aardige dingen. Soms krijgen kinderen ook haat-comments.
Volgens Liesbeth Hop namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij is het logisch dat kinderen Sayat.me willen gebruiken. Maar zij zegt ook dat kinderen er onzeker van kunnen worden.
Onderzoek over Jongeren en hun smartphone
Onderwijsblad interviewt Bamber Delver over zijn Handboek tegen Pesten
Jongerenrechtbank nieuw middel in strijd tegen pesten: 'Maakt meer indruk'
Scholen doen steeds meer tegen pesten, maar het gepest neemt daardoor niet af. Een aantal scholen doet nu een proef met een 'scholierenrechtbank'. Medeleerlingen maken uit hoe pestkoppen moeten worden aangepakt.
De Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) in Amsterdam is één van de scholen met een jongerenrechtbank. Directeur Saskia Grotenhuis is enthousiast: "Het maakt meer indruk als een scholier op pestgedrag wordt aangesproken door een medeleerling, dan wanneer een volwassene dat doet."