School is als V&D
Internet betekent de democratisering van content.
Alles gaat op de schop. We kopen niet langer content in een verpakking. We downloaden niet meer, maar streamen. We eisen: hier en nu, met een druk op de knop, in real time. Als ik vooraf had geweten dat ooit m’n geliefde muziek van al die lp’s, singles, cassettebandjes, minidisks en cd’s uit de lucht konden worden geplukt had ik ze nooit gekocht. En daarom sloot de Free Record Shop haar deuren. En daarom ging V&D failliet. Omdat jij en ik er niet meer kwamen. Omdat we op ons dooie gemak onze content scoren: virtuele muziek luisteren en online shoppen. Als eenmaal ook kleding, schoenen en andere producten via 3D thuisprinters binnen te halen zijn, komen we ons huis niet meer uit om te gaan shoppen.
Na de FRS en V&D is het de beurt aan andere gevestigde instellingen. Who’s next? Recent lanceerde Bol.com voor een tientje per maand een massaal aanbod van e-books: waarom nog naar boekhandel of bibliotheek? Internet zal alles democratiseren, er zijn alleen nog enkele content-aanbieders onaangetast. Dat zal snel veranderen, de eerste voortekenen zijn er al.